Blog

De eigenschappen van een succesvolle ondernemer

De eigenschappen van een succesvolle ondernemer

Doorzettingsvermogen, creatief zijn, overtuigingskracht en risico’s durven nemen zijn de eigenschappen die een succesvolle ondernemer kenmerkt. In deze blog leg ik uit waarom deze eigenschappen zo belangrijk zijn en waarom weinig mensen deze eigenschappen op de juiste manier toepassen.

Voordat we de eigenschappen van een succesvolle ondernemer onder de loep kunnen nemen, moeten we onszelf eerst de vraag stellen; ‘Wanneer is iemand een ondernemer?’

Het antwoord op deze vraag is relatief simpel, namelijk; op het moment dat je deelneemt aan het economisch verkeer door het verkopen van je diensten en of goederen, kun je jezelf al een ondernemer noemen. Dit kan dus al snel het geval zijn.

Maar hoe maak je van jezelf nou een echte carrièretijger?

 

Doorzettingsvermogen;

Doorgaan totdat het doel bereikt is, is een pre en mag zeker niet ontbreken. niet elke tegenslag is even gemakkelijk te verwerken of te ontlopen maar het maakt niet uit hoe vaak je op de weg naar succes onderuit gaat, de volgende keer zul jij je doel op een andere manier moeten gaan benaderen. Falen is het teken dat aangeeft dat je aan iets ontzettend moois aan het werken bent. Obstakels zijn er immers om overheen of langsheen te gaan!

 

Creatief zijn;

Zoals in het stukje doorzettingsvermogen al aangegeven zal het plan zoals dat in je hoofd zit zelden zo uit komen zoals jij het had gepland. Het is dus belangrijk om creatief te zijn, zowel in het oplossen van problemen als van het je te onderscheiden ten opzichte van je concurrent. Blijven vernieuwen is essentieel voor de groei van je business. Het zijn niet de sterkste of meest slimme bedrijven die door de jaren heen overeind weten te blijven, het zijn de bedrijven die het best reageren op veranderingen binnen de markt.

 

Overtuigingskracht;

Overtuigingskracht is ook een eigenschap die voor een succesvolle ondernemer onmisbaar is omdat je je product of dienst moet verkopen met geloofwaardigheid, dit kan alleen op het moment dat je écht gelooft in je product. Naast gesprekken die je moet voeren met klanten is er ook een kans dat je geregeld presentaties moet verzorgen, ook hierbij is overtuigingskracht misschien wel hét belangrijkste aspect omdat je een ander er van moet overtuigen waarom ze voor jou product of dienst moeten kiezen.

 

Risico’s durven nemen;

Als ondernemer moet je risico’s durven nemen, enkele voorbeelden hiervan zijn; investeringen doen, stappen zetten die jouw concurrenten nog niet hebben durven maken of misschien zit je te denken om fulltime te gaan ondernemen en zeg je je huidige baan op.

Kortom risico’s durven nemen moet in je aard zitten.